آیتالله خاتمی:
جنگ نرم، تهدیدی فرامنطقهای است / ۱۴ تفاوت جنگ نرم با جنگ سخت /اجتماع سالن وزارت کشور مخالف وحدت بود
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: خبرگزاری حوزه در حقیقت زبان حوزه است و امیدوارم این زبان در تراز حوزههای علمیه و انقلاب اسلامی باشد.
جلسه درس اخلاق ویژه کارمندان، خبرنگاران و فعالان رسانهای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه امروز با حضور آیتالله سیداحمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.
مشروح سخنان امام جمعه موقت تهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه بخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبرگزاری حوزه در حقیقت زبان حوزه است و امیدوارم این زبان در تراز حوزههای علمیه و انقلاب اسلامی باشد.
روح روزه تقوا است، تقوا چیست؟ تقوا حریم نگهداری برای خدا است. در همه عرصهها و در واژههای دینی واژهای به جامعیت تقوا نیست، لذا بر خطیب جمعه هم در خطبه اول و هم در خطبه دوم واجب است که مردم را دعوت به تقوا کند. تقوا در همه عرصهها از جمله در عرصه رسانه جایگاه دارد. تقوا در عرصه رسانه چیست؟ در این عرصه چه مشکلاتی است؟ به روزترین سخنی که در این عرصه هست فرمایشاتی است که مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز با ایشان داشتند، رهبری فرمودند: از آغاز پیروزی انقلاب ما با دشمن مواجه بودیم. دشمنان ما برای مقابله با انقلاب ابتدا از راه جنگ سخت وارد شدند، اول کردستان بعد در ترکمن صحرا فتنه شروع شد و بعد قومیتهای مختلف و سپس جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس آغاز شد.
دشمنان متمرکز بر جنگ سخت بودند، ولی بعد به این حقیقت رسیدند که جنگ سخت فایده ندارد
تا سال ۱۳۶۸ و ارتحال امام راحل عظیم الشان(ره)، دشمنان متمرکز بر جنگ سخت بودند، ولی بعد به این حقیقت رسیدند که جنگ سخت فایده ندارد، با جنگ سخت نمیشود براندازی کرد، بابت شجاعتهای رزمندگان اسلام این ناکامی را احساس کردند. تقریبا از سال ۱۳۶۸ جنگ نرم شروع شد، آقا فرمودند: در عرصه جنگ سخت توانایی ما برای مقابله با تهدیدهای سخت دشمنان در سطح عالی است و هیچ نگرانی و مشکلی نیست.
مردم از این جهت احساس امنیت میکنند، الحمدلله برای مقابله با رژیم صهیونیستی وعده صادق یک و وعده صادق ۲ انجام شد و قبل از آن در برخورد با تکفیریها و دولت داعش نیز این توانایی دیده شد. شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز گفت: سه ماه دیگر خبری از دولت داعش نیست و کمتر از سه ماه این وعده او تحقق پیدا کرد.
الحمدلله در عرصه جنگ سخت توانایی بسیار خوبی داریم توانایی که با تدبیر مقام معظم رهبری از اول انقلاب تدارک دیده شد و الان نیز الحمدلله در اوج آن هستیم. امروز دشمنان از شهرکهای موشکی ما ترس دارند. مقام معظم رهبری فرمود مطلقا در عرصه دفاعی کشور با هیچکس مذاکره نخواهیم کرد.
نگرانی اصلی مقام معظم رهبری نگرانی از جنگ نرم است
نگرانی اصلی مقام معظم رهبری نگرانی از جنگ نرم است، رهبری یک تکلیفی برای رسانه و صاحبان رسانه معین و مشخص کردند، مسئولان و دستگاههای تبلیغاتی و آموزشی و رسانهای، صاحبان بیان و قلم، اصحاب دانش و هنر و آحاد جوانان فعال در فضای مجازی نقاط مورد توجه دشمن را شناسایی و آنها را با تولید محتوا و فکر و اندیشه مسدود کند. این چشم بیدار امت از سال ۱۳۶۸ این جنگ را احساس میکرد، عباراتی همچون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، شبیخون همه جانبه، ناتوی فرهنگی و جنگ ترکیبی را بیان فرمودند. این واژههایی است که مقام معظم رهبری چند دهه است بر آنها تاکید دارند.
مقام معظم رهبری بیش از ۲۰ سال قبل فرمودند: «یکی از مسئولان تراز اول رژیم صهیونیستی و غاصب اسرائیل توصیهای به آمریکاییها کرد، این توصیه کاملا در مطبوعات خارجی و اینترنت منعکس شد و امر پنهانی و مخفیانه نیست، توصیه وی به آمریکاییها این بود که بیهوده وقت خود را با عراق و کره شمالی و کشورهای از این قبیل تلف نکنید، مسئله اصلی شما ایران است و اگر خاورمیانه را میخواهید وقتتان را مصروف عراق نکنید. سراغ ایران بروید، کانون و سرچشمه آنجاست، اما ایران مثل عراق و کره شمالی و افغانستان نیست که بتوان با حمله نظامی آن را تسخیر کرد، نظام و حکومت اسلامی به مردم متکی است، مردم آن را حفظ کردند، باید کاری کنید مردم آن را رها کنند، باید مردم را با ترویج فرهنگ و ادبیات آمریکایی و واگرایی نسبت به دین و فرهنگ و سنت و تاریخشان سوق دهید، بعد از گذشت چند سال بدون اینکه سرمایهای صرف کنید با یک حمله و تحرک احیاناً نظامی مختصر میتوانید جمهوری اسلامی را از سر راه بردارید.»
تفاوتهای جنگ نرم با جنگ سخت
جنگ نرم فرامطقهای است، جنگ سخت محدود به جغرافیای خاص است. در جنگ نرم روح و روان و فکر انسان هدف است، در جنگ سخت جسم هدف است، جنگ نرم راهبرد فرهنگی، اعتقادی و سیاسی دارد در جنگ سخت مراکز اقتصادی و سیاسی هدف است. در جنگ نرم بی سر و صدا و خاموش عمل میشود، در جنگ سخت پر سر و صدا و همراه با غرش سلاحهای رزمی، تلفات جنگ نرم تدریجی و نامحسوس است، در جنگ سخت محسوس است.
دشمنان در جنگ نرم ۱۴ هدف را دنبال میکنند. هدف اول دشمنان در جنگ نرم دین و اخلاق است، هدف دوم حاکمیت دینی و نافرمانی مدنی است. هدف سوم امید مردم است، دشمنان به دنبال ناامید کردن مردم هستند. هدف چهارم وحدت است. الحمدلله در روز ۲۲ بهمن مردم ما این وحدت را نشان دادند.
هدف پنجم ولایت است، امروز ولایت فقیه مورد هدف دشمنان است. ششمین هدف مقاومت است، می گویند تا چه زمانی مرگ بر آمریکا بگوییم؟ تا وقتی این شعار را میدهیم که آمریکا شیطنت میکند. هفتمین هدف دشمنان، استکبارستیزی است، دشمن به دنبال حذف هویت اسلامی و هویت ایرانی است. این پوشش با هویت اسلامی ایرانی ما گره خورده است ببینید چگونه دارند تبلیغ میکنند که ضدش را جا بیندازد. هشتمین هدف دشمن نابودی الگوهای اسلامی است. الگوهایی مثل اهلبیت(ع) و حضرت فاطمهزهرا الگوهای امروز جوانان ما هستند. نهمین هدف دشمن ترویج بیبندوباری است؛ دشمن میخواهد با ترویج فرهنگ بیبندوباری، هویت اسلامی و ایرانی را تضعیف کند.
چرا برای افراد حزباللهی تعابیر افراطی و تندرو رو به کار می برند، برای اینکه غیرت دینی را بخشکانند، حالا گاهی میفهمند این را گاهی هم نمیفهمند، نفهمیده این را میگویند، این یک هدف است که دیگر جوانان حزباللهی غیرتی نشوند، هدف دهم اسرار است، چقدر آقا این خطر نفوذ را بیان کردند، هدف بعدی روحیه ترس است، إِنَّمَا ذَٰلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَ، مردم را بترسانند.
یازدهمین هدف دشمن ایجاد تفرقهافکنی است، دشمن به دنبال این تفرقه قومی و مذهبی در کشور است. دوازدهمین هدف خانواده است، برای دشمن فتح الفتوح است که ببینند فرزند یک روحانی، عالم دینی، همسر یک روحانی یا سپاهی و خانواده نیروی مسلح از چهرههای شاخص حرف ضد انقلاب زده است، این یک فتح الفتوح برای آنان است، لذاست که قرآن کریم میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» به فکر زن و بچه باید باشید، باید با زن و بچه حرف بزنید.
سیزدهم همراهی مردم است، آنچنان که در تعبیر این صهیونیست بود که مردم همراه نباشند کار حکومت تمام است. چهاردهمین هدف تغییر الگوها است، هدف دشمنان تغییر الگوها و اسوههای ما است.
اما حرفهایی که این روزها نو هست و از عزیزان هم انتظار میرود که در این مسئله بیشتر کار کنند، این تعبیری که آقا دو روز پیش در دیدار سران درباره آمریکا فرمودند «قلدر» و الحمدلله دیدم رسانه به آن پرداخته بودند. اولاً قلدری چیست؟ نمونههای آن چیست؟ نمونههایی از قلدری را حتی در این ترامپ هم نشون بدیم که تنها نسبت به ما هم نیست، نسبت به کسانی که هم فکر اونها هستند هم همین روحیه را دارند. این ادبیات را قبل از مقام معظم رهبری، امام در مورد رضاخان به کار برد و او را قلدر خطاب کرد.
باید روحیه استکبارستیزی تقویت بشود، امروز این روحیه در حال تضعیف است، با واژه مذاکره تا قبل از برخوردهای اخیر ترامپ به خصوص با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بعضیها میگفتند چه اشکال دارد که با آمریکا مذاکره کنیم، میگفتند پیغمبر نیز مذاکره میکرد، مذاکره پیغمبر از موضع قدرت بود نه از موضع ضعف. میگویند امام حسین(ع) نیز شب عاشورا با عمر سعد مذاکره کرد، واقعاً عجیبه، تا این اندازه تاریخ را تحریف میکنند، حضرت مذاکره نکرد، بلکه عمر سعد را نصیحت کرد.
برخی میخواهند روحیه استکبارستیزی را در جوانان بمیرانند
کسانی در پی آنند که این روحیه استکبارستیزی را در ملت بخصوص در نسل نو، بمیرانند، در حالی که روحیه استکبارستیزی روحیه قرآنی است. «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ»
وحدت حول محور ولایت است
آنچه را که نظام و انقلاب در رابطه با استکبار میگوید همین مبارزه با طاغوت است. دیگر چیزی که ما بایستی در این عرصه کار داشته باشیم دمیدن در فرهنگ مقاومت است. «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ». وحدت از واژههایی است که وامدار امام است، بیشترین کلمه را که امامخمینی(ره) در عرصه سیاسی و اجتماعی به کار برده وحدت است. وحدت حول حبلالله المتین مهم است. «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» وحدت منهای حبلالله، وحدت نیست. وحدت محور میخواهد، وحدت حول محور ولایت است. ولایت فقیه هم که ما میگوییم در ادامه ولایت پیغمبر و معصومین است.
نبایستی که این اختلاف سلیقه تبدیل به اختلاف در هدف بشود. من یک مثالی میزنم که مثال گویایی است. روز جمعه که میشود یکی میگوید من پیاده به نماز جمعه میروم، یکی میگوید من با ماشین میرم و دبگری میگوبد با دوچرخه میرم، این اختلاف هیچ عیبی ندارد، اما کسانی که میان وقت نماز جمعه جلسه راه میاندازند، سخنرانی راه میاندازند، این تفرقه است، پس تفرقه اختلاف در هدف است.
اجتماع سالن وزارت کشور مخالف وحدت بود
منظور وحدت، وحدت همه با هم است نه همه با من، نه هر کس در خط من بود با من است ولاغیر، این تفرقه است، اتفاقاً ما عکس قصه را میگوییم عکسش این است اگر میخواهید وحدت در جامعه بماند نباید کاری کنید که متدینین رنجیده بشوند، این اجتماعی که در سالن وزارت کشور برگزار شد و همه کلاً بیحجاب آمده بودند یا مراسمی که در سالن کتابخانه ملی انجام شد، این تفرقه آمیز است، آنها که دم از وحدت میزنند با این تفرقهگران برخورد کنند.
این مخالف وحدت است، این دعوا درست میکند، دعوای مقدس هم هست، دفاع از دین و امر به معروف و نهی از منکر است، پس بنابراین اگر میخواهید وحدت به وجود بیاد همه با هم باشیم، نه همه با یک فکر، همه با یک فکر بودن که اسمش وحدت نیست، مصداق وحدت روز ۲۲ بهمن بود، اولاً به حمدالله ۲۲ بهمن امسال طبق بررسیها در همه جای کشور بیش از سالهای سابق بود در صورتی که در اوج گرانی هم بود، یعنی مردم با این گرانیها آمدند، این همان وحدتی است که مطلوب است و باید از این وحدت دم بزنیم.
مطلب دیگری که به نظر میرسد باید مدام گفت، مسئله فرهنگ مقاومت است این فرهنگ مقاومت بسیار لازم است، اینکه مقام معظم رهبری این قدر از غزه یاد میکنند، ایشان فرموند تا آن زمانی که آتش بس نشده، غزه نباید فراموش بشود، «وَ اسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ» چرا چون نماد مقاومت شده است، ۱۵ ماه رژیم صهیونیستی میکشتند و اینها مستقیم میایستادند، قرآن سه تا واژه در مقاومت دارد، واژه اول، واژه ثبات است، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» بیش از ۱۰ بار واژه ثبات در قرآن آمده است، در مقابل ثبات قدم، لغزش هست ۱۹ بار در قرآن خطاب به پیامبر و ۶ بارم خطاب به مسلمین آمده است. یعنی اگر رهبران یک جامعه بیصبری کردند جامعه هم بیصبری می کند، رهبران جامعه اگر مقاوم و خستگیناپذیر بودند مردم هم خستگیناپذیر میشوند.
امروز دشمنانی بیکله داریم
واژه استقامت در سوره هود آیه ۱۱۲ آمده، «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» این واژه بیش از ۱۰ بار در قرآن دم از استقامت زده، بنابراین باید این فرهنگ ترویج شود. امروز دشمنانی واقعاً بیکله داریم، چرا میگویم بی کله چون ترامپ دوست دارد به او بیکله بگویند. تز مرد دیوانه اصلا تز ترامپ از نیکسون بوده، ترامپ به نماینده آمریکا در سازمان ملل میگوید که ما را وحشتناک نشان بدهید. ما را یک جوری نشان بدهید که انگار دستمان رو ماشه است.
سلام و درود خدا بر مقام معظم رهبری که فرمود قلدر، یعنی ما در برابر این قلدرها راهی جز مقاومت نداریم، اونی که شاخ این گاوهای وحشی رو میشکنه مقاومت است، آنچنان که شاخ گاو وحشی رژیم صهیونیستی را در غزه شکستند، شعار نیست، برخی از استعفاهای مسئولینشان نشان دهنده این امر است.«إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ»
نکته بعد آن است که در امید آفرین باشیم. امروز دشمن نا امیدی را القا میکند، «وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ» بدمیم در امید، امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه و نیز مقام معظم رهبری بدشان میآمد و میآید از کسانی که دم از ناامیدی میزنند، ما به فضل خدا امیدواریم در قله امید هم نشستیم، این ۴۶ سال عنایات خدا بوده و هست، ما اگر نصرت خدا را داشته باشیم این خدا، خدای همیشه ما است، در حمله آمریکا به طبس هیچ یک از مسئولین ما خبر نداشتند. یکی از مسئولین خود آمریکا گفته بود، گویا ریگهای بیابان سربازان خدا شده بود.
محور امید ما مقام معظم رهبری این رهبر فقیه و هوشیار است
این خدا را ما داریم، انسمان با این خدا و با این ماه مبارک رمضان بیشتر شود. دعای شبهای قدر، اینها سرچشمه امید است.
دومین جایی که محور امید ماست مقام معظم رهبری این رهبر فقیه و هوشیار است، رهبری که آینده را خوب پیشبینی میکند، رهبری عارف، مخلص، شجاع، چشم تیزبین که دشمن را کاملاً رصد میکند، وجودش نعمتی بر ما است و انشاالله سایهاش بر سر ما مستدام باشد. سومین امید ما که باید تلاش کنیم نگه داریم همراهی مردم است، هیچ کجای دنیا این وضعیتی که ما در ۲۲ بهمن داریم ندارند، الجزایر یک میلیون کشته داده ولی در سالگرد انقلابشان در سالن چند نفر جمع می شوند و آن روز را گرامی میدارند اما اینجا بحمدالله شکوه اول انقلاب و سالهای انقلاب هست این معنایش همراهی مردم با انقلاب اسلامی است و تلاش دشمن آن است که این همراهی را بزنند.