جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه می‌باشد که ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفتگو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السّلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می‌نماید.

این دانشگاه شامل دانشکده‌های: ادیان، شیعه‌شناسی، مذاهب اسلامی، فلسفه،  دین و هنر، حقوق، زن و خانواده، زبان و فرهنگ ملل، عرفان، رسانه و ارتباطات، علوم قرآنی، تاریخ، مطالعات ملل اسلامی و تعلیم و تربیت می‌باشد. در این دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران در رشته‌های مرتبط با کلام، تاریخ و فرق شیعه، تاریخ، فقه و کلام مذاهب اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، تاریخ و الهیات مربوط به مسیحیت، یهودیت، بودیسم، هندوئیسم و زرتشت و مطالعه تطبیقی ادیان با هم، مطالعات جنسیت و زنان در ادیان و مطالعات دین‌پژوهانه در این دانشکده‌ها به آموزش و پژوهش مشغولند.

وجود این رشته‌ها در کنار هم و به صورت تخصصی سبب شده است که دانشگاه ادیان و مذاهب جایگاهی کم‌مانند در سطح دانشگاه‌های کشور، منطقه و جهان داشته باشد.