در سال 1380 با مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه و صاحب امتیازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، هفته نامه افق حوزه افتتاح گردید. ودر سال 1384، حوزه نیوز با هدف انتشار اخبار و رویدادهای حوزوی در سایت خبری، به هفته نامه افق اضافه گردید و دو بخش مذکور با عنوان مرکزخبر واطلاع رسانی، تا سال 1390 مشغول فعالیت بودند
از سال 1390 با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرگزاری حوزه به رسمیت شناخته شد و از 1395تا سال 1398 به مدیریت اطلاع رسانی و رسانه تغییر نام داد و بالاخره در سال 1398 و با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه ها و جهت پر رنگ تر شدن حضور حوزه در این حیطه به اسم مرکز رسانه و فضای مجازی تغییر یافت
مدیریت خبر و اطلاع رسانی
خبرگزاری حوزه به عنوان تنها مرجع رسمی اطلاعرسانی اخبار و رویدادهای حوزوی به صورت برخط در سال ۱۳۸۴ با مصوبه شورای عالی حوزههای علمیه و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد که تا کنون قریب به 500 هزار محصول رسانهای شامل خبر، گزارش، مصاحبه، گزارش تصویری ، ویدئو و یادداشت به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، هندی و بنگالی منتشر نموده است.
اخبار رویدادهای حوزوی شهر مقدس قم ، انعکاس نظرات و موضعگیریهای مراجع عظام تقلید و علمای اعلام، همایشها، کنگرهها نشستها، عملکرد و اقدامات مراکز علمی و پژوهشی فعالیتهای تبلیغی، پژوهشی و آموزشی طلاب، خدمات فرهنگی و اجتماعی روحانیت، مهمترین بخش های پوشش خبری اخبرگزاری حوزه های علمیه محسوب می شود.
از دیگر فعالیت های این خبرگزاری میتوان به مصاحبه با شخصیتهای مختلف جهان اسلام، پاسخ به شبهات، انتشار محتواهای دینی، علمی و فرهنگی مانند احادیث و روایات اهلبیت علیهم السلام ، یادداشتهای طلاب، فضلا و اساتید حوزه برشمرد.
با توجه به ضورت تربیت نیروی انسانی و رشد علمی طلاب در عرصه خبر، کارگاه رسانهای و نشست های تخصصی متعددی در استانها برگزار گردیده و با توجه به ضرورت انتشار برخط اخبار استان ها، خبرگزاری با راه اندازی 5 دفتر نمایندگی در استان های آذربایجان غربی ، قزوین ، سمنان ، هرمزگان ، یزد و معرفی بیست و شش(26) رابط خبری گامی مهمی در این عرصه برداشته و در آینده این روند ادامه خواهد داشت.
هفته نامه افق حوزه
هفته نامه «افق حوزه»، تنها نشریه علمی_ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ارگان رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و فراگیرترین رسانه مکتوب حوزوی کشور است که اسفند 1380 با هدف انعکاس آخرین اخبار و بیانات مراجع عظام و بزرگان حوزه و اطلاع رسانی به هنگام از رویدادهای حوزه های علمیه و مراکز دینی در سراسر کشور، تأسیس گردید و از اول تیرماه 1381 فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. تاکنون 800 شماره از این نشریه به صورت هفته نامه، دهها شماره ویژه نامه با موضوعات علمی-فرهنگی و اجتماعی-سیاسی در قالب مجله و نیز 100 شماره به صورت ضمیمه، منتشر گردیده است. این نشریه توانسته است بخش عمده ای از روحانیان و حوزویان کشور اعم از: مراجع عظام تقلید، علما، اساتید سطوح عالی و خارج حوزه، ائمه جمعه و جماعات و … را در جریان آخرین تحولات، رویدادهای علمی- فرهنگی و اجتماعی -سیاسی و اخبار جاری حوزه های علمیه سراسر کشور قرار دهد. موضوعات مورد اهتمام در این نشریه عبارتند از: گفت و گو با شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی، پاسخ به شبهات، برگزاری و نیز گزارش نشست های علمی، انتشار یادداشتها و مقالات علمی، شرح حال علما و شهداء روحانی، تبیین خدمات اجتماعی، علمی و سیاسی عالمان و مبلغان حوزوی و… . شایان ذکر ا ست انتشار موضوعات فوق با استقبال مراجع عظام تقلید، علما و طلاب و شخصیتهای علمی روبرو گردیده است. هفته نامه «افق حوزه» در نظر دارد با ارتقای سطح محتوا، طراحی قالبهای جدید، تولید ویژه نامه های خدمات محور و ایجاد نشریه خبری، علمی و اجتماعی استانی، نسبت به پوشش آخرین اخبار و جدیدترین رویداهای حوزه های علمیه استانها، گام جدیدی در مسیر اطلاع رسانی بردارد.
هفته نامه الآفاق حوزه
هفته نامه عربی «الآفاق»؛ نخستین نشریه حوزوی به زبان عربی است که از سوی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه انتشار می یابد. تاکنون بیش از شصت شماره از این نشریه به همراه چندین ویژه نامه انتشار یافته است.
هدف از تأسیس و انتشار این نشریه، ایجاد پلی مطمئن میان حوزه های علمیه شیعه؛ بخصوص حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه علمیه مبارکه قم است . «الآفاق» در نظر دارد از رهگذر معرفی ظرفیتهای ارزشمند مادی و معنوی موجود در حوزه های علمیه شیعی، زمینه را برای بهره مندی بیشتر حوزویان و طلاب از ظرفیتهای یادشده فراهم ساخته و تعامل سازنده حوزویان با یکدیگر را تسهیل نماید.
این نشریه با اطلاع رسانی درخصوص اخبار شخصیتها، گزارش رویدادها، درج یادداشتها و مقاله های علمی، شرح حال عالمان شیعی و نیز شهدای روحانیت، انجام مصاحبه با شخصیتهای حوزوی، معرفی آثار حوزویان، معرفی مراکز و مؤسسات حوزوی، اطلاع رسانی درخصوص همایشهای علمی و …، تلاش میکند فضلاء و مخاطبان عرب زبان ایرانی و غیرایرانی را در جریان آخرین اخبار و تحولات و رویدادهای حوزه های شیعی قرار دهد.
«الآفاق» در نظر دارد درآینده نزدیک، با ارتقاء سطح محتوای خود و تنوع بخشیدن به آن و نیز افزایش شمارگان، با مخاطبان بیشتری در سرتاسر جهان ارتباط برقرار کند.
مدیریت تولیدات چندرسانه ای
ماموریت این مدیریت انگاره سازی محتواهای قرآنی، روایی، دینی و انقلابی به محصولات دیداری و شنیداری است که در قالب، فیلم، مستند، پادکست، گرافیک، پویانمایی و متن هنری تولید می شود. اکثر محصولات این بخش اگرچه نخبگانی و مخاطب خاص دارد ولی با توجه به قالب هنری آن، مورد استفاده توده مردم و اقشار مختلف قرار می گیرد. وظیفه این واحد در مرکز رسانه، شناسایی موضوعات لازم و ضروری در حوزه دین، تبلیغ، معرفی طلاب و روحانیت و تبدیل آن به محتواهای هنری و رسانه ای و همچنین فراهم نمودن بستری برای تولید محصولات هنری و رسانه ای طلاب، واحدها و نهادهای حوزوی است. اگرچه در این مدیریت برنامه های متعددی در حوزه تولید محصولات رسانه ای دنبال می شود ولی تولید محصولات فاخر و قابل رقابت در بازار رسانه، جذب استعداد هنری و رسانه ای، حمایت از طلاب تولید کننده و معرفی حوزه و علما از برنامه ها و سیاست اصلی آن محسوب می شود.
مدیریت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
این بخش از مرکز رسانه جهت نظارت ، حمایت و موج سازی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است تا با استفاده از شناسایی ، راه اندازی و مدیریت شبکه انتشار متشکل از تلویزیون اینترنتی و کانال ها و… جامعه و بخصوص طلاب و روحانیون سراسر کشور را در جریان اخبار و تحولات و اتفاقات مرتبط با دین و انقلاب و حوزه قرار دهد که در راستای تحقق این اهداف میتوان به اقداماتی مثل : تأسیس تلویزیون اینترنتی ، جریان سازی و راهبری فعالان فضای مجازی ، ارتقاء کمی و کیفی محتوایی تولیدات و آثار منتشر شده از طریق نظارت محتوایی برعملکرد کنشگران حوزوی ، حمایت از کنشگران رسانه و فضای مجازی و ایجاد شبکه انتشار اشاره کرد ، البته بخش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای آینده ، ساماندهی و حمایت بیشتر فعالان فضای و گسترش شبکه انتشار را در دستور کار دارد.
مدیریت رصد و آینده پژوهی
بخش رصد و آینده پژوهی با محوریت لزوم رصد و پایش دائم وضعیت ، نیازها و چالشهای پیش پای حوزه های علمیه شروع به کار کرده تا از طریق رصد ، جمع آوری ، داده کاوی و جمع بندی اطلاعات مسائل روز به تهیه بسته رصدی بپردازدومراکز حوزوی و پژوهشکده ها و اندیشکده ها و مدیران ارشد و میانی را از نتایج پایش فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای با محوریت حوزه و روحانیت ، نظرسنجی ها و افکارسنجی ها ، گزارشات مثبت و برخی چالشهای حوزه و روحانیت مطلع سازد، البته این بخش از مرکز رسانه و فضای مجازی در نظر دارد در آینده به رصد و پایش خویش عمق و گستره بخشد.