معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغـات اسلامی حوزه علمیـه قم

حضور در فضای مجازی باید یک حضور جریان‌ساز باشد.

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی ۱۳۹۷/۱۱/۰۷

حرکت تنی چند از روحانیان هنرمند در سال ۱۳۶۱ برای پایه‌گذاری مجموعه‌ای هنری به منظور ارایه شایسته آموزه‌های دینی با زبان و بیان هنر به جامعه‌ فهیم و هنردوست، میراثِ ماندگاری شد که به صورت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تبلور یافت پرورش استعدادهای طلاب و آشناساختن آنان با ظرفیت‌های هنر برای تبلیغ دین، آموزش‌های ادبی و هنری برای طلاب و خانوده‌های آنان، تقویت توانمندی و فعال‌سازی آنان در زمینه‌های فرهنگی و هنری و تولید آثار فاخر ادبی و هنری از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های آموزش هنری در چند دهه گذشته بود. در سال ۱۳۹۸ به منظور سازماندهی مجدد و تمرکز فعالیت‌ها و گسترش آن، مرکز فرهنگی و هنری و اداره کل تبلیغ نوین با یک‌دیگر ادغام و به “معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه” ارتقاء یافت.

اداره کل فضای مجازی

پس از فرمایش‌ رهبر معظم انقلاب درباره حضور جریان‌ساز در فضای مجازی و همچنین ضرورت هم‌افزایی‌ بین فعالان و گروه‌های فرهنگی فعال در فضای مجازی، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه ماموریت‌ها و اهداف خود را بازتعریف کرد. از این رو، برای امور زیر از همیاری و همکاری و فعالیت همه فعالان فضای مجازی استقبال می‌کند. اهم این ماموریت ها و وظایف: پایش، رصد و آینده‌پژوهی فضای مجازی، تعامل، هم‌افزایی و حمایت از فعالان و فعالیت‌های فضای مجازی، بسترسازی، شبکه‌سازی، آموزش‌های عمومی و تخصصی ویژه فعالان فرهنگی، گفتمان‌سازی و تاسیس انجمن‌های نخبگانی، تولید و نشر تولیدات فاخر. شما هم به اجتماع بزرگ فعالان رسانه‌های نوین (فضای مجازی) دعوتید …

مرکز هنر و رسانه

با توجه به نقش اثر گذار هنر و رسانه در احساس و اندیشه مخاطب، علمای دین با وجود دغدغه‌های علمی، به این عرصه نیز التفات نموده و از ظرفیت‌ بعضی رشته‌های هنری و بسترهای رسانه‌ای برای انجام رسالت طلبگی خود، بهره‌ها برده و به تبلیغ آموزه‌های دینی و جهت دهی اخلاقی پرداختند.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر اساس این نگرش به ساحت هنر و رسانه اهتمام و التفات نموده و در سال 1361 مرکز فرهنگی هنری (مرکز هنر و رسانه کنونی) را پایه گذاری کرد. و اینک پس از گذشت چهاردهه شاهد بالندگی این مجموعه مبارک در عرصه هنرهای ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی، تولیدات رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای، نشریات کودک و نوجوان و انجمن‌های هنری و ادبی طلاب می‌باشیم.

جشنواره های اشراق

در راستای حمایت و ارزیابی طلاب هنرمند فعال در فضای مجازی جشنواره های فرهنگی هنری با برند اشراق در بخش های تخصصی ادبی ، شعر ، فیلم ، فیلم نامه ، تجسمی ، تصویری و ….

برگزاری می گردد

جشنواره فیلم اشراق ۴ دوره

جشنواره شعر اشراق ۳ دوره

جشنواره هنر و تبلیغ ۲ دو ره

جشنواره تجسمی اشراق ۲ دو ره

جشنواره داستان اشراق ۳ دوره

تعاملات و ارزیابی

مدرسه مجازی اشراق به پشتوانه سالها تجربه و فعالیت مطالعاتی و آموزشی خود در عرصه‌های تخصصی مهارتی و محتوایی امروز با ایجاد زیرساختی قوی در آموزش مجازی، بستری مناسب و جامع را برای طلاب و فعالان فرهنگی کشور پدید آورده و آماده خدمت رسانی در جهت رشد و ارتقاء آنان است.

در این بستر در دسته بندی‌های گوناگون تلاش کرده‌ایم تا تمامی عرصه‌های مرتبط با فضای مجازی، هنر ورسانه را به استفاده از اساتید مطرح کشور و در موضوعاتی جدید ارائه دهیم.

آموزش‌هایی که با اتصال به پنل کاربری اشراق، به صورت یکپارچه قادر به شناسایی و ثبت سوابق آموزشی کاربران خواهد بود و متقابلا آنجا که نیاز کاربر را ببیند با ارائه کدهای تخفیف، سهمی مشارکتی در ارتقاء توان علمی و عملی کاربران ایفا کرده و مسیر رشد و شکوفایی استعداد آنان را فراهم آورد.