معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغـات اسلامی حوزه علمیـه قم

آنچه در این نوشته می خوانید

حضور در فضای مجازی باید یک حضور جریان‌ساز باشد.

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی ۱۳۹۷/۱۱/۰۷

حرکت تنی چند از روحانیان هنرمند در سال ۱۳۶۱ برای پایه‌گذاری مجموعه‌ای هنری به منظور ارایه شایسته آموزه‌های دینی با زبان و بیان هنر به جامعه‌ فهیم و هنردوست، میراثِ ماندگاری شد که به صورت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تبلور یافت پرورش استعدادهای طلاب و آشناساختن آنان با ظرفیت‌های هنر برای تبلیغ دین، آموزش‌های ادبی و هنری برای طلاب و خانوده‌های آنان، تقویت توانمندی و فعال‌سازی آنان در زمینه‌های فرهنگی و هنری و تولید آثار فاخر ادبی و هنری از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های آموزش هنری در چند دهه گذشته بود. در سال ۱۳۹۸ به منظور سازماندهی مجدد و تمرکز فعالیت‌ها و گسترش آن، مرکز فرهنگی و هنری و اداره کل تبلیغ نوین با یک‌دیگر ادغام و به “معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه” ارتقاء یافت.

اداره کل فضای مجازی

پس از فرمایش‌ رهبر معظم انقلاب درباره حضور جریان‌ساز در فضای مجازی و همچنین ضرورت هم‌افزایی‌ بین فعالان و گروه‌های فرهنگی فعال در فضای مجازی، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه ماموریت‌ها و اهداف خود را بازتعریف کرد. از این رو، برای امور زیر از همیاری و همکاری و فعالیت همه فعالان فضای مجازی استقبال می‌کند. اهم این ماموریت ها و وظایف: پایش، رصد و آینده‌پژوهی فضای مجازی، تعامل، هم‌افزایی و حمایت از فعالان و فعالیت‌های فضای مجازی، بسترسازی، شبکه‌سازی، آموزش‌های عمومی و تخصصی ویژه فعالان فرهنگی، گفتمان‌سازی و تاسیس انجمن‌های نخبگانی، تولید و نشر تولیدات فاخر. شما هم به اجتماع بزرگ فعالان رسانه‌های نوین (فضای مجازی) دعوتید …

مرکز هنر و رسانه

با توجه به نقش اثر گذار هنر و رسانه در احساس و اندیشه مخاطب، علمای دین با وجود دغدغه‌های علمی، به این عرصه نیز التفات نموده و از ظرفیت‌ بعضی رشته‌های هنری و بسترهای رسانه‌ای برای انجام رسالت طلبگی خود، بهره‌ها برده و به تبلیغ آموزه‌های دینی و جهت دهی اخلاقی پرداختند.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر اساس این نگرش به ساحت هنر و رسانه اهتمام و التفات نموده و در سال 1361 مرکز فرهنگی هنری (مرکز هنر و رسانه کنونی) را پایه گذاری کرد. و اینک پس از گذشت چهاردهه شاهد بالندگی این مجموعه مبارک در عرصه هنرهای ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی، تولیدات رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای، نشریات کودک و نوجوان و انجمن‌های هنری و ادبی طلاب می‌باشیم.

جشنواره های اشراق

در راستای حمایت و ارزیابی طلاب هنرمند فعال در فضای مجازی جشنواره های فرهنگی هنری با برند اشراق در بخش های تخصصی ادبی ، شعر ، فیلم ، فیلم نامه ، تجسمی ، تصویری و ….

برگزاری می گردد

جشنواره فیلم اشراق ۴ دوره

جشنواره شعر اشراق ۳ دوره

جشنواره هنر و تبلیغ ۲ دو ره

جشنواره تجسمی اشراق ۲ دو ره

جشنواره داستان اشراق ۳ دوره

تعاملات و ارزیابی

مدرسه مجازی اشراق به پشتوانه سالها تجربه و فعالیت مطالعاتی و آموزشی خود در عرصه‌های تخصصی مهارتی و محتوایی امروز با ایجاد زیرساختی قوی در آموزش مجازی، بستری مناسب و جامع را برای طلاب و فعالان فرهنگی کشور پدید آورده و آماده خدمت رسانی در جهت رشد و ارتقاء آنان است.

در این بستر در دسته بندی‌های گوناگون تلاش کرده‌ایم تا تمامی عرصه‌های مرتبط با فضای مجازی، هنر ورسانه را به استفاده از اساتید مطرح کشور و در موضوعاتی جدید ارائه دهیم.

آموزش‌هایی که با اتصال به پنل کاربری اشراق، به صورت یکپارچه قادر به شناسایی و ثبت سوابق آموزشی کاربران خواهد بود و متقابلا آنجا که نیاز کاربر را ببیند با ارائه کدهای تخفیف، سهمی مشارکتی در ارتقاء توان علمی و عملی کاربران ایفا کرده و مسیر رشد و شکوفایی استعداد آنان را فراهم آورد.